U KUNT BIJ ONS OOK TERECHT ZONDER VERWIJZING VAN UW HUISARTS

Wo 08.00 - 12.00 uur
Do 08.00 - 20.00 uur
Vr 08.00 - 17.00 uur

Behandelingen vinden uitsluitend plaats op afspraak.

In overleg kunnen behandelingen buiten onze openingstijden plaatsvinden.

Shockwave

Wat is shockwave therapie
Shockwave therapie (extracorporale shockwave therapie) is een techniek waarbij de fysiotherapeut met geluidsgolven pijnlijke zones behandelt. Deze (hoogenergetische) geluidsimpulsen verplaatsen zich via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam (extracorporaal) naar het gebied dat wordt behandeld. Hierdoor verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie van het pijnlijke gebied. Zo wordt het lichaam gestimuleerd om te herstellen en neemt de pijn af. Direct na de behandeling voel je dat de pijn verminderd is en dat je beter kunt bewegen. Shockwave therapie is een manier om het zelf herstellend vermogen van het lichaam te prikkelen.

Bij welke klachten kan men shockwave toepassen
Shockwave is geschikt voor de behandeling van chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen, zoals:
- chronische schouderklachten (met of zonder verkalking van de pees)
- chronische elleboogklachten, zoals een tenniselleboog en een golfelleboog
- pijn onder de knieschijf
- hielspoor/peesplaatontsteking in de voet (fasciitis plantaris)
- chronische spanningsklachten in nek, schouder of rug
- andere peesontstekingen

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen
Allereerst zal uw fysiotherapeut uitgebreid naar uw klachten luisteren en een daarbij passend onderzoek uitvoeren. Wanneer behandeling met Shockwave voor u een oplossing zou kunnen zijn kan er direct een behandeling gestart worden. Wij zullen eerst het pijngebied lokaliseren. Nadat wij de bron van de pijn en het pijngebied gelokaliseerd hebben zullen we de behandeling starten. Een behandeling Shockwave Therapie zal ongeveer 5 a 10 minuten duren. Bij bepaalde klachten zullen we dit combineren met bijvoorbeeld medical taping of andere behandeltechnieken. Afhankelijk van de klacht zal een behandeling plaats vinden op één lichaamslocatie, echter kan dit ook een groter gebied zijn. Tijdens de behandeling kunnen we de frequentie van de impulsen aan passen zodat we een optimaal effect zullen bereiken. Een behandeling met ESWT kan wat pijnlijk zijn, we houden met de instelling altijd rekening met uw pijnbeleving en de locatie van de klacht!

Vergoeding van shockwave
Shockwave therapie is een onderdeel van het fysiotherapeutisch behandelproces. Hierdoor vallen deze kosten onder de reguliere behandeltarieven van de fysiotherapeut. Of een behandeling door de zorgverzekeraar wordt vergoed is mede afhankelijk van uw (aanvullende) verzekering. Voor meer informatie over vergoedingen zie het kopje “vergoeding” op onze website: www.fysiotherapie-rijntjens.nl